När språkpoliser inte behärskar de/dem, del 2
1. Passiv öht
Vid passiv motsvaras den aktiva satsens objekt av ett subjekt.
Det heter alltså "de sågs", inte "dem sågs". En del självutnämnda språkpoliser verkar ha problem med att identifiera objekt. Rent "tekniskt" blandar de ihop den syntaktiska funktionen objekt och den semantiska rollen patient.
De flesta lyckas få kasuset korrekt här (dock inte alla), men förklaringen varför det skall vara "de" och inte "dem" blir märklig, eftersom man säger något i stil med "'dem' som objekt utom när det är objekt för ett passivt verb". Begreppsförvirring.
2. Passiv med indirekt objekt
Det finns dock en komplikation närhelst det passiva verbet motsvaras av ett ditransitivt aktivt dito. Då kan bådadera av objekten motsvaras av ett subjekt.
I dessa fall kan alltså både
"ett äpple gavs dem"
och
"de gavs ett äpple"
accepteras. Dessutom kan ordföljden vändas, till följande:
dem gavs ett äpple / ett äpple gavs de.
Dessa kanske inte används till vardags - men i vissa sammanhang där närliggande satser betonar information på ett visst sätt kan dessa förekomma, speciellt om man har eller eftersträvar ett lite ålderdomligt språkbruk.
3. Komplicerade jämförelser
4. Lyster
Lyster är ett märkligt verb - delvis verkar det för de flesta talare sakna flera former, dels stöder det två rätt olika argumentstrukturer. ('Behagar' har också två möjliga argumentstrukturer.)
Båda av följande är belagda under detta verbs "storhetstid". Oavsett hur man ser på saken är användning av verbet i sig rätt konservativt, och vi bör därmed få använda det på båda de sätt det användes då och inte bara moderna talares intryck från att ha stött på verbet i enstaka äldre texter (eller försök att imitera äldre texter).
Den vars lust något är kan både vara subjekt och indirekt objekt, och det som är någons lust kan likaledes vara objekt eller subjekt!
Jag gör vad jag lyster.
Jag gör vad mig lyster.
I ljuset av detta blir alltså "De gör vad de(m) lyster" korrekt oavsett om man har m:et synligt eller ej. Flera språkpoliser är för okunniga för att veta detta, och korrigerar därför andra felaktigt, ofta medan de låter påskina hur okunnigt det är att inte veta när det skall vara de eller dem. Duktigt.
Comments
Post a Comment