Att singla slant, varsebli avvikelser och att lära sig språk
Låt oss tänka oss att ett eftertänksamt barn lär sig svenska som första språk. I något sammanhang noterar han att en viss typ av ord ibland slutar på -de och ibland på -er. Naturligtvis försöker barnet lista ut när vilken form skall användas. Det kanske råkar sig så att alltid när barnet hör "slänger", då är den som omtalas närvarande, och när det hör "slängde" då är den omtalade inte närvarande. En bra hypotes vore kanske '-er används när göraren är närvarande, -de när hen inte är det'. Med tiden borde barnet råka ut för exempel som motvisar hypotesen: personer som gjorde något närvarar, person som gör något frånvarar. Men... tänk om omständigheternas nyck aldrig ger ett motexempel. Hur säker kan man vara på att man inte råkar ha samma otur som barnet i scenariet ovan? Naturligtvis menar jag inte att någon gjort just det misstaget. Men vi kan ställa samma fråga om betydelsen hos varje ord i ordförrådet, om varje detalj i grammatiken, om uttalet av ord s...